HR trendy z deníčku personalistky
Zveřejněno 10. 10. 2024 13:44 | Napsal Petra Holzerová | Doba čtení: 4 minuty
Pamatujete na doby, kdy bylo HR jen o přijímání životopisů a organizování vánočních večírků? Ty časy jsou pryč.
Dnes jsme my, personalisté, klíčovými partnery firmy, kteří propojují lidi s firemní vizí a udržují mezi nimi rovnováhu.
Konečně tedy máme slovo při rozhodování o budoucnosti firmy (ale ty vánoční večírky si s dovolením taky necháme ;)).
V tomto článku se tedy pobavíme o nejnovějších HR trendech.
Angažovanost a zodpovědnost zaměstnanců
Během covidu jsme pracovali z homeoffice a každý den byl skoro jako festival pohody. Hippie styl, všichni v pyžamu, při Zoom callech na gauči... Dnes je však klíčem řád, zodpovědnost a jasně definované role. Lidé potřebují vědět, proč tu jsou a co se od nich očekává. A nestačí to jen popsat, musíme o tom mluvit a zajistit, aby vše fungovalo hladce.
Efektivní náborové video
Kdo má dnes čas číst dlouhé inzeráty? Je na čase vytáhnout paty z komfortní zóny a natočit náborové video. My jsme se do toho nedávno pustili a výsledky předčily naše očekávání (a to nejen počtem zhlédnutí, ale i množstvím smíchu při natáčení.) Věřte, nevěřte, za hodinu bylo natočeno. A hlavně video má něco, co text nemá – emoce, oční kontakt, a především... šarm. Zkuste to taky, rádi vám pomůžeme.
AI v životě personalistů
Umělá inteligence - naše nová kolegyně. Nezastavuje se na kávu, neodchází dřív z práce a nikdy si nezapomene zapsat schůzku do kalendáře. Chatboti nám pomáhají filtrovat kandidáty a umí šetřit spoustu času. Ale nebojte se, HRisté tu budou stále. Někdo přece musí ocenit ty ironické poznámky v životopisech.
Generace Z v našich kancelářích
Přichází generace, která vyrůstala s chytrými telefony v ruce. Práce od osmi do čtyř? Děkuji, nechci. Tradiční benefity? Nezájem. Generace Z chce smysluplnou práci, flexibilitu a důvod, proč ráno vstát (ano, včetně bio kávy). Pokud chcete být v jejich hledáčku, připravte se na svět, kterému tradiční firemní kultura dává sbohem. Z naší zkušenosti však musíme potvrdit, že benjamínci bývají opravdu kreativní, schopní a nadšení do práce.
HRDATA
Spokojenost zaměstnanců není věc, kterou můžeme jen tak odhadovat. Proto se zaměřujeme na získávání dat z několika klíčových oblastí pomocí dotazníků. Bez dat jsme totiž jako slepí kapitáni na lodi plné zaměstnanců – nevíme, kam plujeme, a přitom doufáme, že všichni zůstanou na palubě.
Když máme data, vidíme, co zaměstnanci opravdu potřebují, a nemusíme se spoléhat na to, že někdo jednou za měsíc prohodí: „Chtělo by to víc sušenek v kuchyňce". Pravidelné měření spokojenosti zaměstnanců přináší přesné informace o tom, co funguje a kde je prostor pro zlepšení. To nám pomáhá být efektivnější a cílenější v našich personálních strategiích.
Sdílím, sdílíš, sdílíme
HR už není jen o náboru, ale také o sdílení znalostí. Workshopy, tipy, triky, podcasty – to vše pomáhá nejen informovat, ale také inspirovat. Když lidé vidí, jak lze přirozeně kombinovat humor s know-how, chtějí se učit více. A podcast je přece super výmluva, jak si udělat pauzu na kafe a předstírat, že je to "práce". Existuje velké množství kvalitních materiálů, školení, sdružení, aktivit, klubů a nadšenců, kteří dokážou povzbudit, když zrovna personalista neví, kudy kam.
Mrkněte, jak to děláme my: www.xart.cz/sluzby/skoleni.
FAIR-PLAY nábor
V náboru platí jedno zásadní pravidlo: když to nejde hned, neznamená to, že to nejde nikdy. Během fair-play musíte s kandidáty udržovat otevřenou a upřímnou komunikaci. Pokud se rozhodnutí vleče nebo se situace mění, nesmíte zmizet jako pára nad hrncem. Udržujte kontakt, zavolejte, pošlete zprávu, dejte vědět, že s nimi pořád počítáte. Kandidáti ocení, když je nenecháte v nejistotě, a vaše férové chování si zapamatují.
Udržovat dobré vztahy i po prvním "ne" může znamenat, že příště, když bude pozice volná, budou připraveni skočit do hry dřív, než řeknete "životopis". A věřte, že to funguje velmi dobře.