Co je XML feed a k čemu ho potřebuji?
Zveřejněno 25. 11. 2022 14:24 | Napsal Ivo Šimon | Doba čtení: 3 minuty
XML feed si můžete představit jako datový soubor s popisem produktů ve vašem e-shopu (název, cena, dostupnost atd.), který funguje jako zdroj dat pro zbožové srovnávače, jako jsou například Google Nákupy, Heureka a Zboží.
Tyto tři "zbožáky" jsou v České republice nejrozšířenější a v poslední době navíc nefungují pouze jako cenové srovnávače, ale také jako nákupní rádci. Tím se jejich význam ještě zvyšuje a pro majitelé e-shopů je tedy přítomnost jejich produktů zde velmi žádoucí.
Pokud i vy chcete, aby se tu vaše zboží zobrazovalo, správně vytvořený XML feed je základ. A záměrně říkám "správně", protože je opravdu důležité věnovat této práci patřičnou pozornost a připravit datový soubor podle potřebných specifikací.
Příklad výkonu zbožového srovnávače
Náklady: 5000 Kč/měsíc
Návštěvnost: 2000
Konverzní poměr: 1,75 % (poměr návštěvníků, kteří se prokliknuli do e-shopu, a těch, kteří nakoupili)
Počet objednávek: 35
Průměrná cena objednávky: 1500 Kč
Předpokládané tržby: 57 000 Kč
PNO: 8,7 %
Nejdůležitějším parametrem je pro nás PNO neboli procentuální vyjádření nákladů a vzniklých tržeb (5000/(57 000/100) = 8,7 %).
Co byste o XML feedech měli vědět
- XML feed je třeba mít udělaný podle specifikace, kterou si každý srovnávač vytváří podle svých preferencí.
- Srovnávače si XML feedy stahují i několikrát za den, a to především pro aktuálnost skladu a cen.
- Každý zbožový srovnávač je nám schopen říct, jestli je vložený XML feed v pořádku, anebo je nutné něco opravit. Některé úpravy je možné dělat přímo v administraci, pro jiné je potřeba programátor.
Ukázka povinných parametrů
- Productname – přesný název produktu (obecný, věcný a stručný)
Pokud uvedeme výrobce, řadu a produktové číslo, ve většině případů se produkt v pořádku spáruje. - EAN – jednoznačný identifikátor produktu (jedinečný identifikátor jednotlivých druhů zboží ve formátu EAN13)
- Manufacturer – název výrobce produktu (využívá se při filtrování parametrů)
- PN – produktové číslo výrobku (od výrobce)
- Price_vat – cena produktu
- Koncová cena produktu s DPH
- Delivery date – dostupnost/dodací doba produktu
Ukázka nepovinných parametrů
- Vat – DPH
- Accessory – odkazuje na produkt, který je příslušenstvím tohoto produktu
- Gift – popis dárku
Proč je potřeba uvádět informace podle specifikací Heureky?
Vyhledávání na Heurece funguje podobně jako vyhledávání v e-shopu. Pokud napíšeme hledaný výraz do vyhledávacího pole, zobrazí se nám nabídka produktů z kategorie, která obsahuje hledané produkty.
V případě, že je správně vyplněná hodnota CATEGORYTEXT, produkt se nám zobrazí v nabídce dané kategorie. Pokud kategorii nemáme správně vyplněnou, zobrazí se naše nabídka až ve fulltextu - za výpisem kategorií.
Když je produkt správně zařazený v kategorii a v produktové kartě (pro zařazení do produktových karet je potřeba mít správný název dle struktury PRODUCTNAME, která vychází ze specifikace pro danou kategorii), můžeme u produktu kliknout na "Porovnat ceny". Tím se dostaneme do produktové karty, kde si zobrazíme popis a nabídky od více e-shopů.
Produktová karta
Na produktové kartě najdeme důležité informace o nabídce e-shopů. Můžeme si tu ověřit, jestli do XML feedu posíláme správná data, a jestli máme vyplněné všechny parametry:
- Je produkt skladem, anebo je doba dodání delší? → DELIVERY_DATE
- Kolik bude stát doprava? → DELIVERY
- K objednávce také můžu doplnit informaci, že k produktu dostanu dárek nebo něco zdarma. → GIFT
- Je e-shop zařazen v programu Ověřeno zákazníky? A jaké má hodnocení? (Certifikát je možné získat pouze na základě kladných hodnocení e-shopu.)
- Další informace zobrazují recenze e-shopu, varianty produktu, dopravce, výdejní místa atd.
E-shopy se tu dále zobrazují ve dvou skupinách:
- Doporučená nabídka – zde jsou zobrazeny e-shopy v PPC režimu.
Pozici zobrazení ovlivníme nejen kvalitou informací ve feedu, ale také biddingem (nastavením ceny za proklik). Od 21. 11. 2022 stačí pro biddování pouze dva e-shopy zobrazené na této pozici. - Nejlevnější nabídka – tady se zobrazují nabídky podle ceny produktu
Závěrem
Zbožové srovnávače jsou důležitým zdrojem návštěvnosti a tržeb z internetu a jsou vhodné pro všechny e-shopy. Jejich správa, stejně jako problematika produktových feedů ale není jednoduchá a není určená laikům - už proto, že každý e-shop má k dispozici jiná data. Pro zvýšení výkonu je třeba umět tato data správně použít, aby splňovala podmínky jednotlivých zbožových srovnávačů. Proto pro jejich nastavení a správu doporučujeme oslovit specialistu.